Jak probíhá první konzultace u psychologa

Právě si prohlížíte Jak probíhá první konzultace u psychologa
  • Autor příspěvku
  • Rubriky příspěvkuOstatní

Oblast psychického zdraví a nemoci je stále zastřena rouškou řady předsudků. Lidé se stydí oslovit psychologa ze strachu, že je lidé odsoudí a budou je považovat za blázny. Když už hodíte za hlavu obavy, co si o vás pomyslí okolí, přichází další nepříjemný bod. Uvědomění, že budu neznámému člověku povídat o svých osobních až intimních věcech, o kterých jsem třeba neřekl nikomu jinému. V hlavě se vám tak může vyrojit řada oprávněných otázek: „můžu mu důvěřovat, bude mě respektovat, nevysměje se mi, bude mě považovat za blázna, bude mi věřit?“ atd. Cítit strach a nervozitu je úplně normální. Všechny vás tak chceme velmi ocenit za vaši odvahu k nám přijít a odhodlání změnit svůj život. Pojďme se teď společně podívat na to, jak probíhá první konzultace s psychologem, abyste byli alespoň trošku připraveni na to, co vás čeká.

Objednání na konzultaci

Prvním kontaktem je už vlastně vaše objednání. Nejde přijít z ulice do čekárny a vyčkat, až na vás přijde řada jako u doktora. Je třeba si zavolat či napsat a domluvit konkrétní den
a hodinu, kdy se vám budeme věnovat. Což také znamená, že v tu chvíli jste si již vybrali jednoho z nás – Jitku nebo Petra. Například podle povídání na našich osobních stránkách, kde představujeme svůj styl práce. Možná zvažujete, zda vaše problémy nejsou příliš malé či malicherné, než abyste zabírali místo u odborníka. My nerozlišujeme malé či velké problémy. Stačí, že vás to trápí a nevíte si s tím rady.

Už při objednání začínáme spolu navazovat kontakt – vztah. Můžete vnímat, jak je vám příjemný či nepříjemný hlas psychologa v telefonu, jak vás vnímá, jak komunikuje. Na druhou stranu i my se už na vás napojujeme. Zajímá nás v kostce s čím za námi jdete, co byste potřebovali řešit. Stačí dvě až tři věty, jenom abychom si potvrdili, že vaše problematika k nám patří. V případě, že usoudíme, že to k nám není, tak vám doporučíme, na koho jiného se obrátit.

Mám si něco připravit?

První kontakt máte za sebou. Máte svůj termín, jste objednaní. O to víc můžete přemýšlet nad tím, o čem chcete u psychologa hovořit. Co zmínit, co je důležité? Jak vlastně celý problém popsat, kde začít? Až se vám z toho může zavařit hlava. Uklidníme vás, že nic připraveného mít nemusíte. Někdo si přinese napsané body, aby na něco nezapomněl. Jiný přijde se zmatkem v hlavě a v duši, který pak společně rozmotáváme.

První setkání

Tak a je to tady. Přicházíte na domluvenou hodinu ke konzultovně, ťukáte a… a Jitka nebo Petr vám otevírá dveře a zve vás dál. Nabídneme vám místo k sezení a k pití teplý čaj či vodu. Pokud byste potřebovali na záchod, neostýchejte se zeptat na toaletu. Je důležité, aby vás pak v průběhu konzultace nic nerozptylovalo. Takže pokud přijdete hladoví nebo po flámu, nebudete to pro vás komfortní. 

Teď už sedíte, třeba se sklenkou vody a rozhlížíte se po konzultovně, vnímáte osobu psychologa. Je důležité, aby jak prostor, tak terapeut, na vás působili příjemným nebo alespoň neutrálním dojmem. I k tomu slouží první setkání, kdy si oťukáte odborníka a podle svého dojmu se pak rozhodnete pro další konzultaci. Pokud vám nebudeme sympatičtí, nebudete se u nás cítit bezpečně, raději zkuste někoho jiného. Rádi doporučíme někoho
z našich kolegů, který by vám mohl lépe sednout na základě vašich potřeb.

První otázka

Na začátku prvního sezení, vám řekneme základní podmínky spolupráce, napíšeme si na vás kontaktní údaje a pak přichází první otázka. V průběhu naší spolupráce zjistíte, že se vlastně neustále ptáme. Je to náš základní pracovní nástroj. Zároveň je důležité zmínit, že ne na každou otázku musíte odpovědět. Nemusíte, opravdu ne! Ale zpátky k oné první otázce. Zeptáme se vás: „jaká byla vaše cesta ke mně?“. Jednak cesta přímo v ten den do konzultovny, ale i cesta k objednání. Co vás nakoplo, co bylo poslední kapkou, že jste si řekli: „ tak já se objednám“? Mezi první otázky patří i: „s čím přicházíte, co byste potřebovali řešit, jaká máte očekávání od naší spolupráce, s čím byste chtěli odcházet“.

Mapování problému

První konzultace ještě není o ponoření se do řešení problému. Je hodně o mapování, kdy skrze otázky prozkoumáváme, jaký je váš příběh, jak to prožíváte, jak dlouho se s tím už potýkáte, co jste vyzkoušeli, co pomohlo či nepomohlo. V první konzultaci (ale nejen v ní) také zjišťujeme, jak si dobíjíte baterky. Protože jakákoli práce na sobě vyžaduje energii. Pokud zjistíme, že ji nemáte, budeme nejprve hledat různé zdroje (spánek, výživa, pohyb, příroda), než se pustíme do hlubšího řešení.

Bezpečí

Je pro nás důležité, jak se v průběhu sezení cítíte, takže se na to budeme opakovaně dotazovat. Což souvisí s podstatnou podmínkou terapie a to je váš pocit bezpečí. Abyste se mohli do sebe zanořit a postupně na dalších sezeních se dotýkat svých citlivých vnitřních míst, musíte se bezpodmínečně cítit v bezpečí. Základem je osoba terapeuta, který by pro vás měl být lidsky příjemný a měl mít vaši důvěru v jeho odbornost. Psycholog pak pocit bezpečí podporuje svým laskavým, respektujícím, empatickým, autentickým přístupem a citlivým reagováním. Zakládáme si na tom, že člověka nikdy nevypustíme
z konzultace rozloženého. Pokud se ponoříme do něčeho hlubšího, bolavého, tak vás vždy včas vytáhneme a ošetříme tak, abyste odcházeli stabilizovaní.

Závěr sezení

Na konci prvního setkání bychom měli mít rámcovou představu o tom, co vás trápí a jak by mohla vypadat další spolupráce, co vám můžeme nabídnout a jak jste se u nás cítili. Dostanete vždy na vybranou, zda si hned dojednat další termín nebo si to odnést domů, popřemýšlet, jak to na vás působilo a pak se třeba objednat. Obě varianty vám nabídneme. A za jak dlouho přijít na další sezení? Ideální frekvence je jednou za dva týdny, v případě krize i častěji.

Zeptejte se nás

Máte další otázky ohledně první konzultace či následné spolupráce s psychologem? Nevíte, zda váš problém či situace, kterou řešíte patří k nám? Zda vám dokážeme pomoci? Přemýšlíte zda přijít i s partnerem nebo raději sám/a?… Napište nám či zavolejte a zeptejte se nás. Mít dostatek informací je důležité. Můžete se pak lépe rozhodnout, jakou službu pro sebe využijete. Tak aby vám služba seděla a přinesla vám prospěch, který očekáváte.